Seurakuntatyö

Seurakuntatyöllä tarkoitamme yleisesti kaikkea seurakuntamme järjestämää toimintaa, joka tapahtuu seurakunnan yhteydessä pääasiassa Karttula ja Tervon alueella. Tilaisuutemme ovat kaikille avoimia seurakunnan jäsenyydestä riippumatta.

Seurakuntatyö perustuu Jeesuksen Kristuksen lähetyskäskyyn Matt. 28:18-20.

Tehtävämme on Raamatun perustuksella yhtäpitäväsi apostolisen tunnustuksen kanssa elää ja toimia kristillisen uskonelämän herättämiseksi ja säilyttämiseksi.

Toimintaamme ohjaa uskon eläminen todeksi ihmisten keskellä ja evankeliumin tarjoaminen siellä missä he ovat. Tämän tehtävän toteuttamiseksi julistamme ja opetamme Jumalan sanaa, teemme lähetystyötä kotiseudultamme aina maan ääriin saakka, pyrimme edistämään jäsentemme ja kaikkien kristittyjen yhteyttä iästä, sukupuolesta, kansallisuudesta riippumatta sekä palvelemalla sielunhoidollisesti ja diakonisesti apua tarvitsevia lähimmäisiä.

Seurakuntatyötä johtaa seurakunnanjohtaja yhdessä vanhimmiston kanssa.

Vanhemmisto ja muu hallinto

Seurakunnan vanhemmisto on seurakunnan hallitus, joka on valittu Suomen Vapaakirkon yhdyskuntajärjestyksen mukaan.

Vanhimmistossa on viisi varsinaista- ja kaksi varajäsentä. Varajäsenet osallituvat vanhimmistotyöskentelyyn. Vanhimmisto kokoontuu vähintään kerran kuukaudessa.

Vapaakirkko Karttula

Kulttuurihistoriallisesti arvokas hirsirunkoinen Karttulan Vapaakirkko sijaitsee Karttulan kirkonkylän Pörönmäellä. Insinööri Lemmitty Salmensaaren piirtämä kirkkorakennus on valmistunut 9.11.1927, vihitty käyttöön 29.7.1928.

Vapaakirkko Talluskylä

Kirkkorakennus sijaitsee Talluskylän taajama-alueella. Insinööri Lemmitty Salmensaaren piirtämä kirkkorakennus on valmistunut ja vihitty käyttöön 1926.

Karttulan hautausmaa

Karttulan kylällä valoisalla paikalla sijaitseva hautausmaa on otettu käyttöön 1928. Kysy lisätietoja hautaustoimesta p. 0443035155 / 0443580068 tai sähköpostilla karttula@svk.fi

Talluskylän hautausmaa

Liesjärven läheisyydessä valoisalla paikalla sijaitseva hautausmaa on otettu käyttöön 1926. Kysy lisätietoja hautaustoimesta p. 0443035155 / 0443580068 tai sähköpostilla karttula@svk.fi

Suomen Vapaakirkon tunnustus

Suomen Vapaakirkon tunnustus on annettu Helsingissä helmikuun 1. päivänä vuonna 1923.

1. Me olemme kristittyjä, jotka Raamatun perustuksella yhtäpitävästi apostolisen tunnustuksen kanssa tahdomme elää ja toimia kristillisen uskonelämän herättämiseksi ja säilyttämiseksi.

2. Raamattu, s.o. Vanhan ja Uuden testamentin pyhät kirjat, jotka me uskomme olevan Pyhän Hengen johtamien ihmisten kirjoittamat, määrää yksin meidän uskomme ohjeen, jonka mukaan kaikki oppi ja elämä seurakunnassa on hyväksyttävä tai hyljättävä.

3. Toteuttaaksemme sitä kristillisen yhteyden aatetta, jota Uusi testamentti esittää, emme seurakuntayhteyden määrääjäksi pane muuta kuin sydämen uskon Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan ja tämän uskon tunnustamisen ihmisten edessä.

4. Tähän yhtyen olemme liittyneet seurakunniksi toteuttaaksemme raamatullista seurakuntaelämää ja toimiaksemme kristillisen vakaumuksen mukaisesti ja sen puolesta.

Linkkejä